CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, December 03, 2008

HARI MENGEMAS SEDUNIA

last weekend mmg kiranye hari mengemas sedunia...
hari sabtu dari pagi sampai ke petang aku dok berhempas pulas mengemas rumah.....
nak harap hari2 biasa aku nak ngemas.......xde maknanyerlah...
sampai umah pun dah pukul baper........ngan nak layan batrice..ngan nak layan papa batrice lagi...senang citer........3 - 4 jam mlm yg tinggal tu mmg di peruntukkan utk melayan ......melayan....dan melayan ler............

After balik b/fast tu........hubby keluar gi tapak projek dia...
so tinggal aku ngan batrice jer @ rumah....so apa lagi.......misi pun bermula.......

1) Basuh carpet yg aku rasa dah nak ilang dah warnanyer.......belinyer kemain mahal.....tp tak sempat nak jaga......memandangkan hari yg nampak panas terik nie.......dgn gigihnyer aku gi
mencuci carpet aku nie.......siap berus bagai ngan air sabun ok...bukan takat jirus2 jer ngan air.......batrice aku biar dia melalak kat dlm rumah.........kalu tak dia pun nyibuk nak berpanas ngan mama dia cuci carpet tu kat luar..........


2) bila dah settle ngan carpet........aku lipat kain yg dah berbakul2 dlm bilik batrice tu........bukan takat dlm bakul lagi...siap landing atas katil pun ada............mmg jadual lipat kain nie hanya pada time cuti2 sajork...........basuh pun camtu...............korang tutup2 mata erk ko nampak apa yg sepatutnyer tak di tunjuk...malas nak crop ..he he he

korang mesti tertanya2 apa budak kecik tu buat sementara mama dia menjalankan misi kemas rumah nie kan........jom nengok jom!


dia baiknyer landing sambil ngadap coco crunch satu balang tu hah........tp bagus gark...kalu tak aku tak dpt ler nak buat kerja...........sambil ngadap coco crunch sambil mata nengok tv.......lepas tu dia zzzzzzzzzzzzzzzzzzzz..........aman duniaku....

3) Lepas lipat baju bagai..........cam biasa....susun ler plak kan..........dah lepas susun.......ngemas bilik batrice plak.......dah x rupa bilik dah sebenarnyer..........tunggang langgang......so, nak kasi mata nie senang jer nengok.......kena lah kerah tenaga 4 kerat yg ada nie mengemas bilik dia.......susun balik baju dlm lemari dia.......ubah sikit kedudukan lemari dia tu..........dan dlm masa x sampai 1 jam siap dah kemas bilik batrice...........sedap sikit pemandangan tu kan.............nasib dah siap kemas.......si kecik tu dah bangun.......kejap benor dia tidur erk........xde arr..........aku yg buat kerja lembat........sekejap2 berhenti........sekejap nengok tv ........boleh gitewww...

4) Dah settle kat bilik batrice....aku gi tukar ke bilik utama plak.........bilik nie lagi ler........ngan bedak penuh kat lantai......ngan tisu yg dah di carik2 dek budak batrice tu....ngan cadar tak berganti dah dekat 3 minggu.........apa lagi........gigih ler mop lantai........vacum semua habuk2 yg dok bertapa dlm bilik tu......sampai ke siling aku dok vacum........puas hati...celah2 pintu pun aku vacum..........bwh katil x lupa.........byknyer abuk............dpt vacum nie cam satu kepuasan plak........si kenit nie plak........nyibuk nak nolong..........apa lagi......kasi muncung vacum tu sikit......meraung ler......siap ckp "na nak, ma .......na nak!" sambil tutup muka...........


akhirnyer.............siap gark gemas bilik tido kami nie........best ler sikit rasa nak tido malam tu......mood tu datang........he he he....mood apa? .........korang pikir ler sendiri erk.....


Dah settle kerja2 utama.............kerja2 sampingan cam basuh pinggan mangkuk plak......lupa plak.......baju2 dah selamat di basuh sebelum keluar gi b/fast yerk.......so, petang tinggal angkat kain di jemuran sajork........nasib ler hari tu panas.......kejap jer kain2 ku itu kering...........x lupa gark ler.........sessi sapu & mop lantai & vacum satu rumah dari dpn bwk ke dapur.......settle.......fuh ! lega ............

Tak lama lepas tu.......papa batrice balik.....dok senyum nengok bini yg dah cam rupa maid indon dah........sib baik ada ic kalu x harus kena antar balik ........he he he.......aku nyer kerja dah siap.....turn papa batrice nyer kerja plak........ala, org lelaki........korang tahu2 jer apa lagi kerja dia kalu tak ngadap bini no 2 dia tu...............sambil di bantu oleh budak kecik........aku dah flaaaatttttt........mau tido...................semua kerja settle dlm pukul 4 kot..........lepas dari tu zana dah x sedarrr.......selamat beradu.......he he he................

Itu sajer di lapurkan laporan tertunda pada hari sabtu yerk.......sekian.

20 Kata Mereka:

Big Mamma Bukhari said...

rajinnya zana mengemas.. cam kak tlah.. kalau nak berkemas tu terus je 1 rumah.. baru je semalam dok alih susun atur kat ruang tamu ni.. hehe... rumah kemas, ati pun senang.. kalau rumah berserabut, hati/pemikiran pun srabut. smpi nak tdo pun tak lelap tue.. hehe.. agak2 dpt tak ari ni parcel tu zana? let me know ok.. selagi tak sampai.. selagi tu risau.. hee..... hope batrice sukakan baju2 tu dan yg penting, padan ngan dia..

atty's said...

zana..rajin nya ko..meh dtg umah kty lak.tolong den..hah

pu3shidah said...

eh?????mcm x caya r akak mengemas 1 umah..hehe........bagus2......teruskan usaha anda itu......

Mimi~Najeeb said...

sungguh rajin Zanna mengemas dan membaikpulih keadaan rumah..syabas..

Sue@MamaMaryam said...

aduss zana letihnya..aku dpt bygkan..pasalnya aku pun selalu buat kerja camni.. kecuali basuh karpet ye...x de tempat nak basuh + jemur..aku dok aparment.. :(

bilik batrice lebih kurang bilik maryam.. aku pun ada gantung benda tu kt kepala katil.. ceriakan.. batrice mesti suka bilik dia kemas.. rajin mama dia..

erkk kaler cadar kite serupa la.. keh keh ( apa la itu pun nak bgtau ...)

suka aku tgk batrice dok ngadap mkanan dia..leka ek..klu maryam jgn harap.. nak suh dia senyap bg dia buat keja2 yg susah ..contohnya buku kaler ke.. keh keh ..lego ke.. kang dia bz nak pasang..dia lupa aku... tgk tv?? jgn harap klu xde org teman.. dia cam aku..xde tv xpe..

Jasfyra said...

ko sama cam aku..ngemas time weekend je ar..
ari biasa penat keje kan
tp tu ar..kalo weekend pon p jalan...abis bila nk ngemas?hahahaa
ada tak maid relahati nk kemas umah aku tuh?wakakaka

cantik ar bilik batrice.pandai ko deco zana...nak tiru leh?hehe

~~ciklinn~~ said...

wah rajinnyer ko dik...kemas da ha umah tu..... kemas nyer bilik anak dara tu.....

hehhehehe dah kemas2 bilik utama tu..akak tau apa ko buat zana.... ko ular2 dgn laki kau kan... wakakakkakakkakakakkaakk

Puan Iza said...

Rajinnya ko zana mengemas...meh tolong kemas umah ku nak???hehehehehe

wah! batrice kan main rileks lagi makan choco crunch ek....yg mama dia lak dok sibuk ngemas...awat tak pi tolong.....hehehe

Sue@MamaMaryam said...

re: zana, blouse tu mmg cantik..bukan nak kt ( ye la kan aku yg jual..) mmg aku bkenan sgt.. tp aku rasa sesuai utk org peknen pasal ada kedut tang dada.. hurmm tp ok je klu nak pakai hari2.. klu peknen ko x yah beli dah.. klu ko nak aku carikan pun boleh.. suma mmg aku jual rm25 + pos.. ko just sms saiz.. klu x bkenan xpe jgn riso aku boleh pulangkan... kt kedai lain mahal2 blouse..ni aku dpt dr kilang.. klu ko leh tolong promote ok gak..hihi manatau member opis ada yg nak.. just bgtau kaler n saiz.. aku x berani nak beli byk2.. aku br nak niaga.. slow2 la tambah bj.. mana yg chantek dimata aku n kain sedap aku beli.. aku buat cam aku yg nak pakai..

k.nurul said...

wah..rajinnya zana..
btoi2 housekeeping nie...
segala mak nenek sawang sumer tkde dh...ehehe...

lieya_latif said...

cenggitu le kalo ibu2 berkerja cam kite ni...weekend jek laa boleh mengemas....dari pagi mengemas...last2 petang dah pengsan kite kan hi hi hi hi

aku suke tgk batrice mengangkang sambil ngadap coco crucnh tu....tu name nye coco crunch kangkang tu hi hi hi hi....takpe zana, biar lee dia adap satu balang pun yg penting tak kaco kite wat keje kan....lapang ati kite nak buat keje....

cam aku ni...nampak jek aku bawak alat2 nak cuci toilet...mulelah datang terhegeh si mia sebok nak berak laaa, nak kencing laaa...sebenarnye nawaitu die same2 nak main air....hampagas tul.....

Hirda Ibrahim said...

zana, aku yg membaca ni pun penat...
umah aku pulak bukan takat debu, rambut melambak2. pdahal sentiasa bersapau. rambut aku aaa yg gugur tu. heran aku sejak ada hardy ni aku cam keguguran pulak. jgn botak uah le.

hardy kalu tgk tv, aku bg masa sejam je. dlm sejam tu la aku nk masak, mesin baju, jemur baju. thats why aku leh masak sempoi2 je. lepas sejam start la ada sorang budak ketot mai kat dapur, tarik2 ajak aku naik atas la, layan dvd dgn dia la..

rasp said...

perggghhh spring cleaning tul nie.. elok gak kan sis, nak nak dah dekat dgn aidiladha nie...

Mama Mya said...

ayooo yo yo manyak lajin ooo puan zana.. apa kata zana tolong kemas umah akak sekali hahaha.. akak weekend kat hari bercuti umah pun memang x kemas hahaha.. weekday mangun 5 pagi sapu lantai n bagainye so ari cuti terbungkang jek lah hahaha.. kemas laa umah zana..

[S]itie [B]Um [B]Um said...

rajin..rajin

muhaiyom said...

mak oiii..rajinnya mengemas.. kak zana ni mcm vokum pulak..hehehe..terus clear sume..

elly said...

rajinnya mama batrice nie mengemas umah ek... tp x leh lawan lg longgokan baju mama qimie kahhhh...

Jasfyra said...

re - zana, ko telah menyenangkan otak aku dari nk pikir spa lg aku nk tag..kan xcukup nama kan kt tag aku tuh...skg ni, aku nk tag ko ye..silakan tepek kt blog..xkira tepek gak...hehehe

wanie said...

rajin nye zana kemas rumah...nasib baik la si batrice tak tolong "mengemas" balik...kalau si irfan 5 minit je rumah kemas, pastu habis bersepah balik brg2 dia

yatt said...

makkk aaiiiii..rajin sungguh ko yea nok..